Det å bruke så mange år med planlegging på å utvikle en tomt er i seg selv helt utrolig. Nå 9 år etter enighet om å utvikle tomten, så ender kommunen opp med å betale en kompensasjon på 3 millioner for prosjektering av flere reguleringsplaner som rant ut i sanden på grunn av politisk vingling. Festeavtalen er det enda ikke enighet om, men skal kommunen kjøpe den ut så blir det fort utgifter på det også.
Jeg skal forsøke meg på en kort oppsummering, det er ikke lett for denne saken har mange runder.
2016
Sandefjord kommune inngikk den 1. mars 2016 avtale med Carlsen Kvartalet AS om utvikling av Carlsenkvartalet, Formannskapet støttet dette enstemmig.
2018
Den 12. desember 2018 så fikk hovedutvalg for miljø og plansaker (HMP) forslag til reguleringsplan til behandling, her fremmet Høyre forslag om å sende den tilbake til administrasjonen for bearbeidelse, dette støttet også FrP da det var behov for å se nærmere på ett av byggenes høyde.
2019
Som en konsekvens forlenges avtalen om utvikling av tomten, fikk vi en sak i formannskapet om dette den 26. februar 2019. En forlengelse ble enstemmig vedtatt.
Den 6. mars 2019 så får vi et bearbeidet forslag til reguleringsplan til behandling, her har utvikler tatt med seg innspill fra møtet i desember 2018 og får flertall i HMP.
Det blir fremmet et innbyggerinitiativ som behandles i kommunestyret den 20. juni 2019, hvor innspill skulle vurderes i den videre behandling av reguleringsplanen. Som en konsekvens, stilles forslag til reguleringsplan i bero og det bes om en konseptavklaring.
Den 18. desember 2019 så får vi en sak om konseptavklaring i HMP, her får Høyre flertall for et forslag om at saken igjen skal tilbake til administrasjonen for oppdatert og konkret pris på flytting av vei. (FrP støtte ikke å sende saken tilbake)
2020
Saken kommer til endelig behandling i kommunestyret den 13. februar 2020. Og da gikk Høyre og Arbeiderpartiet sammen og fremmet et fellesforslag hvor man lemper på krav om at veien skal flyttes, med en maksimal høyde på 4 etasjer, en nedtrapping mot sjøfronten og at siktlinjer til bakenforliggende bebyggelse skulle ivaretas. Dette støttet ikke FrP, ettersom vi mente at å flytte veien var viktig, her får vi til å flytte vei med inntekter fra salg av tomten, salg var en forutsetning for avtalen med utvikler.
Som en konsekvens så forlenges på nytt utviklingsavtalen den 19. mai 2020 i formannskapet, denne gang mot to stemmer (V og SV)
2021
Den 29. september 2021 i HMP så får vi et nytt utkast til vurdering, denne foreslår H og AP og utsette dette ble vedtatt mot to stemmer (FrP)
Vi får saken tilbake den 29. oktober 2021, og igjen fremmer AP et utsettelses forslag som igjen blir vedtatt mot (FrP) sine to stemmer.
Vi får saken endelig til behandling den 24. november 2021 og da vedtar HMP kommunedirektørens innstilling om at hovedprinsippene i de innleverte illustrasjonene fra Niamo arkitektur legges til grunn for ny bebyggelse mot Thaulows gate, lokalisering av parkeringsanlegg og arealbruk som skal hovedsakelig være bolig og noe næringsarealer. Trasé for Kilgata endres ikke, men kan vurderes justert nærmest sjø for å legge til rette for utvidelse av brygga.
FrP fremmer i denne saken forslag om legge detaljreguleringsplan fra 20. februar 2019 ut til offentlig ettersyn ettersom vi mente dette var bedre og veien ble flyttet. Dette forslaget fikk kun FrP sine to stemmer i HMP. Under sakens behandling i formannskapet den 29. november 2021 så fikk vi med oss to stemmer til. Det ble likevel flertall for kommunedirektørens innstilling.
2022
Vi får den 23. november 2022 fremlagt en sak i HMP med illustrasjoner og konsept for utvikling. Igjen så fremmer Høyre et endringsforslag om hva som skal legges til grunn for det videre planarbeidet, forslaget får flertall (mot to stemmer fra FrP og en fra MDG)
2023
Den 25. januar 2023 så kommer det et nytt innbyggerinitiativ som blir vedtatt skal behandles sammen med andre innspill når selve reguleringsplanen skal behandles
Den 31. januar 2023, så behandles saken som var i HMP den 23. november 2022 i formannskapet, denne gangen blir det samme forslaget som ble fremmet av H fremmet på nytt, men nå som et fellesforslag fra H, AP, og SP, dette ble vedtatt mot tre stemmer (FrP, SV og MDG)
Denne saken går videre til kommunestyret den 16. februar 2023, det kommer hele 7 nye forslag og her fremmer H, AP, og SP et utsettelses forslag og de ber om en økonomisk vurdering av de enkelte forslag som er presentert i media (bryggertorg, omlegging av vei, dialog med fester om hva det vil koste å kjøpe fester ut av kontrakten.
Dette betyr at prosjektet stopper opp og at fristen for å legge frem en reguleringsplan utløper, men de ber administrasjonen forhandle med utbygger om dette.
2024
På starten av året 2024 så får vi en sak om forlengelse av en utviklingsavtale til behandling . I samtaler med kommunen har utbygger gitt uttrykk for at de er interessert i å forlenge utviklingsavtalen, for å kunne får vedtatt en reguleringsplan for området Carlsenkvartalet. Utbygger er tydelige på at de ikke vil utarbeide et nytt alternativ, men fremme en av de 2 alternativene som allerede er utarbeidet.
Forslag til utviklingsavtale blir vedtatt, men H fremmer likevel forslag om frist for å få redegjørelsen rundt de økonomiske konsekvensene av enkelte av de forslagene som er presentert i media, feks bryggetorg, omlegging av veien osv.
Redegjørelsen Høyre ber om kommer til behandling i HMP 29. mai 2024, hvor følgende blir vedtatt: Saken tas til orientering. Følgende føringer legges til grunn for kommende planbehandlinger for Carlsenkvartalet:
Fylkesveien flyttes mot nord
Det legges til rette for høy tomteutnyttelse
Sjøfronten skal gjøres tilgjengelig for allmennheten med publikumsrettet virksomhet
Kollektivfelt må vurderes i samråd med Vestfold fylkeskommune
Vi i FrP mente at vi nå var tilbake til start, nå skal veien legges om likevel og det siste prosjektet utbygger kom med er ikke lenger aktuelt. Da var det kun reguleringsplanforslaget fra 2019 som var aktuelt.
Denne saken behandles av formannskapet den 4. mai 2024. Vi får i dette møte melding fra kommunedirektøren om at utvikler/fester vurdere å trekke seg, derfor blir saken utsatt til nesten formannskap.
Så etter alle disse år
Etter alt dette så har hele utviklingen av Carlsenkvartalet falt i grus. Isteden for at man hadde fått en utvikling, fornyelse, utvidet bryggeområdet, flyttet veien og løst opp noe av trafikk utfordringen i Kilgata, og uten at kommunene hadde betalt en krone. Så må vi nå betale ut 3 millioner og i tillegg ender vi muligens opp med å betale ut en festekontrakt og vi får ikke flyttet veien.
Dette er ikke godt politisk håndverk, men egentlig en skandaløs politisk vingling fra A til Å. Det skal bli spennende å se om noen tør å kaste seg på å utvikle denne tomten, eller om tomten blir ryddet og liggende som en parkeringsplass i lang fremtid.
Så ja, hva nå og hvem vant her egentlig?
Comments